Wymiana opon

Wieloletnie doświadczenie w branży oponiarskiej oraz fakt, iż pracujemy używając profesjonalnych urządzeń gwarantuje wysoką jakość naszych usług. Motoryzacja jest naszą pasją zapewnia to wielkie zaangażowanie, indywidualne i fachowe podejście do każdego klienta.

Wulkanizacja, naprawa opon 

Do naprawy stosujemy materiały (łaty, kleje, ciężarki itp.) japońskiej firmy Maruni, najlepszej w dziedzinie wulkanizacji. Wykorzystujemy innowacyjne technologie, które skaracają czas naprawy oraz zapewniają wysoką jakość usługi.

Opony wymieniamy używając odpowiedzniego sprzętu, dzięki temu nie zostają one uszkodzone przy demontażu. Zawsze koła zostają wyważone oraz dokręcane są z siła zalecaną przez producenta (kluczem dynanometrycznym).

  

        Oferowane usługi:

  •  montaż-demontaż,
  •  naprawa opon
  •  wyważanie kół od 12 cali do 23"
  •  montaż opon niskoprofilowych oraz RUN FLAT
  •  sprzedaż opon nowych oraz używanych
  •  optymalizacja koła, ułożenie opony na feldze w sposób minimalizujący bicie oraz drgania

 

Jak konserować opony i felgi?

Między jednym okresem a drugim musimy zadbać o odpowiednie przechowywanie nie używanego w danym momencie kompletu opon. Aby opony służyły nam jak najdłużej muszą być spełnione pewne warunki ich przechowywania.

Jest kilka istotnych zasad przechowywania opon wspólnych, niezależnie od tego czy przechowywujemy same opony czy w komplecie na felgach.
 
Musimy pamiętać o tym, aby pomieszczenie w którym trzymamy koła było suche, chłodne i ciemne. Temperatura w pomieszczeniu nie powinna przekraczać temperatury pokojowej. W ogrzewanym pomieszczeniu układamy koła jak najdalej od źródła ciepła. Dobrze jest, gdy pomieszczenie ma zapewniona porządną wentylację. Należy unikać przechowywania opon w pobliżu środków smarnych; olejów, smarów, paliw.

Powinniśmy chronić opony przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego. Przed schowaniem kół do pomieszczenia w którym spędzą kilka najbliższych miesięcy warto również dokładnie je umyć i wysuszyć. Nie należy przechowywać kół w foliowych workach w jakich często przywozimy je od wulkanizatora. Worki te dobre są na czas transportu, aby nie pobrudzić auta, później należy je ściągnąć.

Jeżeli mamy cały drugi komplet kół, to najlepiej będzie zawiesić je za otwory w felgach na solidnych hakach przymocowanych do ściany pomieszczenia. Jeżeli nie mamy takiej możliwości to układamy koła poziomo, jedno na drugim w piramidkę. Przy takim ułożeniu wskazane jest przekładanie kół co jakiś czas aby uniknąć odkształcenia najbardziej obciążonego koła leżącego na samym dole. W oponach utrzymujemy ciśnienie zalecane przez producenta.

Zasady dotyczące przechowywania samych opon są zupełnie inne.

Nie należy wieszać ich na hakach, bo bardzo łatwo mogą ulec miejscowemu odkształceniu.
Nie należy ich również układać poziomo, jedna na drugiej, gdyż bez powietrza w środku pod obociążeniem niższe, najmocniej obciążone opony mogą się odkształcić.

Najkorzystniej jednak, również ze względu na oszczędność miejsca, jest ustawiać opony pionowo, jedna obok drugiej. Co jakiś czas również należy obracać je o kilkadziesiąt stopni, aby nacisk nie był wywierany zbyt długo w jednym miejscu bieżnika.

Stosując się do tych porad i zapewniając odpowiednie warunki w pomieszczeniu z pewnością utrzymamy opony naszego auta we właściwym stanie przez długi okres.

 

Co charakreryzuje ekoopony?

 

Dbałość o ochronę środowiska, ale również dbałość o ochronę portfeli kierowców pokazują koncerny zajmujące się produkcją opon. Opony typu fuel-saver pozwalają zaoszczędzić paliwo i są przy tym bardziej trwałe od zwykłych opony.

Czy mają same plusy?   Coraz więcej producentów oponiarskich wprowadza do swojej oferty opony typu fuel-saver czy energy-saver. Opony te charakteryzują się mniejszymi oporami toczenia i właśnie to zmniejszenie oporów toczenia pozwala na oszczędzanie paliwa. Testy przeprowadzone na różnych autach i oponach od różnych producentów pokazują, że używając tego typu opon możemy liczyć na zmniejszenie spalania o około 0,4 do nawet 0,6 litra paliwa na 100 km. Zmniejszenie spalania o tak niewielką ilość daje nam oszczędność rzędu 1 tys zł biorąc pod uwagę cały okres eksploatacji opon.

Obniżenie oporów toczenia z reguły uzyskuje się stosując twardsze mieszanki gumy oraz trochę inną konstrukcję nośną.



Niestety, wraz ze zmniejszeniem oporów toczenia w przypadku tego typu opon zmniejsza się również przyczepność tak potrzebna przy pokonywaniu zakrętów czy przy hamowaniu. O ile jeszcze na suchej nawierzchni spadki przyczepności nie są aż tak mocno odczuwalne, to w przypadku nawierzchni mokrej zmniejszenie przyczepności jest wyraźnie odczuwalne. Najgorzej opony tego typu wypadają w testach hamowania na mokrym. Przez zmniejszenie oporów toczenia i stosowanie wyższego ciśnienia droga hamowania ulega poważnemu wydłużeniu, mogącemu wynosić nawet tyle ile długość pojazdu.

Zastanawiając się nad zakupem tego rodzaju ogumienia musimy dokładnie rozpatrzeć wszelkie za i przeciw. Jeżeli już zdecydujemy się kupić taki rodzaj opon, to wybierzmy najlepszy z możliwych modeli o najnowszej konstrukcji. Opony fuel-saver współcześnie produkowane spisują się o wiele lepiej niż ich przodkowie sprzed kilku lat.


Montaż takiego ogumienia w samochodzie, oprócz wymiernych korzyści w postaci oszczędzonego paliwa pozwoli również na osiągnięcie dłuższych przebiegów pomiędzy wymianami opon. Z długodystansowych testów wynika, że żywotność takich opon jest większa o około 30%. Zmniejszenie oporów toczenia wpływa także na zmniejszenie hałasu, jaki wytwarzają opony w kontakcie z asfaltem. Z kolei z powodu wyższego ciśnienia i twardości gumy musimy się liczyć z odczuwalną utratą komfortu przy jeździe po nierównych nawierzchniach.

Niestety, mimo ogromnego postępu technologicznego żadnemu z producentów dotychczas nie udało się stworzyć opony łączącej cechy ekoopony i normalnej opony.

 

Uwaga:

Jeżeli naszym autem nie jeździmy bardzo szybko i ostro, a na czas przed opadami śniegu zakładamy opony zimowe, to „ekoopony” będą sprawdzać się u nas dobrze. Nie polecam tego typu opon osobom o sportowym zacięciu, lubiącym szybko i na granicy przyczepności pokonywać zakręty. W takim przypadku trzeba rozgraniczyć oszczędność i bezpieczeństwo.

Czy warto kupować zimowe opony?

 

W zimowych warunkach kondycja opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Letnie opony, nawet w świetnym stanie nie będą w stanie zapewnić tak dobrej przyczepności i przenoszenia napędu jak opony zimowe. Na okres zimowy warto zakładać opony przeznaczone na tę porę roku.

Opony letnie i zimowe mają naprawdę bardzo mało cech wspólnych. Tak naprawdę obie są okragłe, czarne i mają bieżnik. Pozostałe ich parametry całkowicie je różnią.

Letnie opony w ujemnych temperaturach są bardzo twarde. Mieszanka gumy z jakiej stworzony jest bieżnik musi przecież być odporna również na bardzo wysokie tempartury, z jakimi musi sobie radzić w upalne lato. Opona zimowa wykonana jest z miękkiej mieszanki gumowej i nawet przy dużych mrozach zachowuje odpowiednią elastyczność.

Bieżnik opony zimowej charakteryzuje się znacznie ostrzejszą rzeźbą. Rowki w oponie są grubsze, klocki wyższe, często głębokość bieżnika potrafi sięgać nawet 9 mm, co w oponach letnich jest niespotykane. Bieżnik musi mocno wgryzać się w śnieg, a opona samoczynnie oczyszcza się, więc nie ma miejsca zapchanie rowków. Konstrukcja bieżnika ma jeszcze jedną charakterystyczną cechę. Dużo drobnych nacięć, tak zwanych lamelek, które pozwalają właśnie na lepsze wgryzanie się w śnieg. Czesto kształt przekroju lamelek zbliżony jest do litery Y nóżką "igreka" zwróconą do nawierzchni. W momencie częściowego zużycia bieżnika, gdy rowki stają się płytsze, lamelka ściera całą część z nóżką "igreka" a w związku z tym ilośc lamelek zwiększa siędwukrotnie.

Przepisy określające dopuszczalną minimalną głębokość bieżnika opon mówią o 1,6 mm. Nawet w przypadku opon letnich jest to dużo za mało aby zapewnić bezpieczną jazdę. Opony zimowe przestają spełniać swoją funkcję w momencie gdy bieżnik ma 4mm lub mniej.

Opony zimowe należy zakładać na wszystkie cztery koła samochodu. Założenie ich tylko na jedną parę kół może prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania się auta na drodze

 Zimówki tylko na przedniej osi spowodują niebezpipeczne zarzucanie tyłem samochodu. Tylko na tylnych kołach spowodują problemy ze skręcaniem autem. Opony przedniej i tylnej osi powinny mieć ten sam rodzaj i głębokość bieżnika.



Opony zimowe możemy podzielić na kierunkowe, asymetryczne i symetryczne. Kierunkowe muszą być założone zgodnie ze strzałkami informującymi o kierunku ich obrotu. Opona asymetryczna ma jedną połowę bieżnika inną niż drugą. Bieżnik symetryczny jest identyczny na obu stronach opony.

Kupując opony zimowe należy zwrócić baczną uwagę na ich datę produkcji. Data zakodowana jest w postaci czterech cyfr, z których dwie pierwsze oznaczają datę produkcji w tygodniach, a dwie kolejne rok. Na przykład; 4404 to 44 tydzień, czyli początek listopada roku 2004. Nie zakładajmy opon starszych niż 3 lata, guma też się starzeje i przestaje trzymać fabryczne parametry.

Nie dajmy się zaskoczyć zimie. Opony zimowe warto założyć z lekkim wyprzedzeniem, unikniemy wtedy kolejek w zakładach oponiarskich. Gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 st. C, opony zimowe na mokrej nawierzchni zapewniają już bardziej bezpieczną jazdę.

 

Jak czytać oznaczenia na oponach ?

Warto wiedzieć jak odczytać najważniejsze parametry opon aby podczas zakupu wybrać ogumienie właściwe dla naszego samochodu. Zalecenia dotyczące rozmiaru i rodzaju opon znajdziemy w książce obsługi samochodu. Mogą też być umieszczone na nalepce informacyjnej na wewnętrznej części klapki wlewu paliwa lub na słupku drzwiowym.

Rozmiar

Rozmiar opony podawany jest jako szereg znaków, na przykład 195/65R15. Pierwszy człon, 195 określa szerokość opony w milimetrach. Drugi, 65 oznacza profil, czyli wysokość wyrażony jako stosunek procentowy szerokości. Kolejne oznaczenie, R charakteryzuje typ budowy – radialna. Ostatnim parametrem, 15 jest średnica obręczy, na którą montujemy oponę wyrażona w calach. Jednym słowem opona o rozmiarze 195/65R15 posiada następujące parametry: szerokość 195 milimetrów, wysokość 126,75 milimetra (65 procent ze 195 milimetrów), osnowa opony ułożona jest promieniowo czyli radialnie a opona przeznaczona jest do montażu na 15 calowych obręczach.

Indeks nośności i prędkości

Bezpośrednio za rozmiarem opony podawany jest współczynnik nośności opony, a za nim indeks prędkości. Pierwszy oznaczony jest za pomocą cyfr i wyraża maksymalne obciążenie jakie może przenosić dana opona, drugi zaś podawany jest jako litera i charakteryzuje maksymalną prędkość z jaką może się poruszać samochód na danym ogumieniu.  Wartości poszczególnych współczynników zawarte są w specjalnych tabelach, według których dobiera się opony do konkretnego samochodu.

 

Rok produkcji

Rok produkcji podawany jest jako ostatnie cyfry kodu DOT. Opony wyprodukowane przed 2000 rokiem posiadają oznaczenie trzycyfrowe, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a trzecia rok produkcji. Ogumienie produkowane od roku 2000 oznaczane jest czterocyfrowym kodem. Dwa pierwsze pola oznaczają tydzień, dwa kolejne rok produkcji. Na przykład opona o oznaczeniu 0709 została wyprodukowana w siódmym tygodniu 2009 roku.

M+S

Oznaczeniem M+S połączonym z symbolem płatka śniegu oznaczane są opony zimowe.Tylko takie opony dopuszczone są do ruchu w krajach, gdzie w sezonie zimowym przepisy wymagają stosowania zimowego ogumienia.

 

 

 

cofnij


Copyright © AUTO GEO | GEOMETRIA KÓŁ BYDGOSZCZ 2007 - 2024

Projekt i wykonanie: VST Agencja Reklamowa Bydgoszcz